Participation in an international mobility program
An experience report in the context of Urban Engineering
Keywords:
Internationalization, Exchange, Mobility, Graduate, Urban EngineeringAbstract
Recognizing the importance of internationalization in the development of teaching and research in Brazil, the objective of this report is to describe the experience of international academic mobility of a doctoral student of the Graduate Program in Urban Engineering, of the Federal University of São Carlos (São Carlos, SP, Brazil), at the Faculty of Engineering and Water Sciences, of the National University of the Litoral (Santa Fe, SF, Argentina), under AUGM's ESCALA Graduate Students Program, between March 2023 and May 2023. The main activity of the mobility dealt with a research project involving the theme of the student's ongoing thesis - linear erosions in urban areas - from the application of methodology studied by the researchers of the research group of the destination university - flow and sediment transport modelling. This experience enabled the personal, cultural and academic development of the student, consolidating the exchange between the researchers involved in the project and enriching the international cooperation network of the graduate program in Urban Engineering.
References
BUBADUÉ, R. de M.; CARNEVALE, F.; PAULA, C. C. de; PADOIN, S. M. de M.; NEVES, E. T. Participação em programa de intercâmbio internacional: contribuições da experiência de graduação-sanduíche em enfermagem. Revista de Enfermagem da UFSM, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 555–562, 2013. DOI: 10.5902/217976927922
DALMOLIN, I. S. et al. Intercâmbio acadêmico cultural internacional: uma experiência de crescimento pessoal e científico. Rev. Bras. Enferm., Brasília ,v. 66, n.33. p. 442-447, 2013. DOI: 10.1590/S0034-71672013000300021
SOUZA JUNIOR, J. M. A internacionalização e a mobilidade na Educação Superior: o debate na América Latina. Revista de Iniciação Científica da FFC, v. 10, n.2, 2010. DOI: 10.36311/1415-8612.2010.v10n2.345
NOGUEIRA, M. A.; AGUIAR, A. M. S; RAMOS, V. C. C. Fronteiras desafiadas: a internacionalização das experiências escolares. Educação & Sociedade, v.29, n. 103, p. 355-76, 2008. DOI: 10.1590/S0101-73302008000200004
PEREIRA, V. Relatos de uma viagem: uma análise feita pelos bolsistas sobre o Programa Ciência sem Fronteiras. Revista Perspectivas do Desenvolvimento, [S. l.], v. 3, n. 4, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/perspectivasdodesenvolvimento/article/view/14332. Acesso em: 20 jul. 2023.
CUTTI, L.; RIGON, C. A. G.; DAMIAN, J. M.; TROMBETA, H. W.; FIGUEREDO, O. A. T. Programa Ciência sem Fronteiras: Relato de experiências. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 1020–1033, 2017. DOI: 10.14244/198271991897
FERREIRA, I.G.; CARREIRA, L. B.; BOTELHO, N. M. Mobilidade internacional na graduação em medicina: relato de experiência. ABCS Health Sci., v. 42, n. 2, p. 115-119, 2017. DOI: 10.7322/abcshs.v42i2.1013
FOLHA DE S. PAULO. RUF 2019: Ranking Universitário Folha. 2019. Disponível em: https://ruf.folha.uol.com.br/2019/ranking-de-universidades/principal/. Acesso em: 20 jul. 2023.
PPGEU. Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana. 2023. Disponível em: https://www.ppgeu.ufscar.br/pt-br. Acesso em: 20 jul. 2023.
MEC (Brasil). Indicadores de Qualidade da Educação Superior: IGC 2021. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/indicadores-de-qualidade-da-educacao-superior. Acesso em: 20 jul. 2023.
UFSCAR. Universidade Federal de São Carlos: Apresentação. 2018. Disponível em: https://www.ufscar.br/a-ufscar/apresentacao. Acesso em: 20 jul. 2023.
CAPES (Brasil). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior: Plataforma Sucupira: PPGEU. 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/viewPrograma.jsf?popup=true&cd_programa=33001014015P0. Acesso em: 20 jul. 2023.
UNL. Universidad Nacional del Litoral: Institucional. 2023. Disponível em: https://www.unl.edu.ar/institucional/historia-de-la-universidad-nacional-del-litoral/#1636035570601-30730f7c-4a8b. Acesso em: 20 jul. 2023.
FICH. Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas: Posgrado. 2023a. Disponível em: https://www.fich.unl.edu.ar/estudios/categorias/posgrado-carreras-unl/. Acesso em: 20 jul. 2023.
FICH. Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas: Centros y grupos. 2023b. Disponível em: https://www.fich.unl.edu.ar/investigacion/categorias/centros-y-grupos/. Acesso em: 20 jul. 2023.
SRINTER. Secretaria Geral de Relações Internacionais: Mobilidade Outgoing AUGM. 2023. Disponível em: https://www.srinter.ufscar.br/pt-br/mobilidade-academica/outgoing/augm. Acesso em: 20 jul. 2023.
GAUTHIER, N. B.; FREITAS, M. C. de. Programa Ciência sem Fronteiras: um relato de experiência por estudantes de Engenharia de Pesca . Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e3633105, 2020. DOI: 10.14244/198271993633.
CORREIA-LIMA, M.; RIEGEL, V. Mobilidade acadêmica made in SOUTH: refletindo sobre as motivações de estudantes brasileiros e colombianos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 109–132, 2015. DOI: 10.11144/Javeriana.m8-16.mams
Downloads
Published
Versions
- 2024-03-18 (2)
- 2024-02-15 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tatiane Ferreira Olivatto, José Augusto Di Lollo, Erico Masiero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.