COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN FLEXIBLE PAVEMENT SIZING METHODS. CASE STUDY: BOA ESPERANÇA MUNICIPAL ROAD IN CAMPINAS-SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/engurbdebate.v5i1.123

Keywords:

Flexible pavements, Dimensioning methods, Urban planning and management

Abstract

The present study aims to carry out comparative analyzes between three flexible pavement sizing methods, showing more economically and environmentally viable proposals for implementing the pavement of Municipal Road Boa Esperança, located in the municipality of Campinas-SP. The current Technical Standards will be considered for the different types of design, in the selection of materials that will compose the layers of the proposed structures and, in addition, in the evaluation of the potential use of natural materials, in situ mixtures and machined mixtures. Surveys were carried out, soil samples were collected, laboratory tests, geotechnical and statistical analysis of test results, determination of the N number predicted for the road, dimensioning of pavement structures, mechanistic analysis, cost estimation for each of the structures and comparative.

Author Biographies

Diego de Oliveira Martins, Federal University of São Carlos (UFSCar)

Possui graduação em Engenharia Cartográfica pela Universidade Estadual Paulista/UNESP (2009), mestrado (2013) e doutorado (2019) em Ciências pela Engenharia de Transportes da Universidade de São Paulo/USP e a segunda graduação em Engenharia Civil pelo Centro Universitário Central Paulista/UNICEP (2022). Trabalhou como Professor Substituto (2019-2021) e Professor Voluntário (2021-2022) na Universidade Federal de São Carlos/UFSCar e Professor Efetivo do Magistério Superior na Universidade Federal de Uberlândia/UFU (2022-2023). Atualmente é Professor Efetivo do Magistério Superior da Universidade Federal de São Carlos/UFSCar (2023), Professor do Programa de Pós-Graduação em Infraestrutura Urbana/PPGIU (2019) e Professor Convidado do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana/PPGEU (2023), onde trabalha com ensino, pesquisa e extensão nas áreas de Geomática e Engenharia de Transportes, com ênfase em Topografia, Geodésia, Sensoriamento Remoto, Fotogrametria, Sistema de Informação Geográfica, Geoprocessamento, Monitoramento de estruturas, Controle de qualidade, Planejamento e Infraestrutura de transportes.

Francis Massashi Kakuda, Federal University of São Carlos (UFSCar)

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado em Geotecnia pela Universidade de São Paulo (2005) e doutorado em Engenharia de Transportes pela Universidade de São Paulo (2010). Atualmente é servidor federal pela Universidade Federal de São Carlos ? UFSCar, no cargo de Professor do curso de Engenharia Civil (Deciv-UFSCar). Tem experiência na área de engenharia civil, com ênfase em Infraestrutura de Transportes, geotecnia e aplicações de geossintéticos em obras de engenharia civil.

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Published

2024-07-24

How to Cite

Ramos Paixão, R. ., de Oliveira Martins, D., & Massashi Kakuda, F. (2024). COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN FLEXIBLE PAVEMENT SIZING METHODS. CASE STUDY: BOA ESPERANÇA MUNICIPAL ROAD IN CAMPINAS-SP. Urban Engineering in Debate, 5(1). https://doi.org/10.14244/engurbdebate.v5i1.123