Environmental Perception of Residents of the Córrego do Paraíso Watershed in São Carlos / SP and Categorization of their Social and Environmental Demands
DOI:
https://doi.org/10.59550/engurbdebate.v2i1.20Keywords:
environmental education, environmental enhancement, Collective Subject Discourse, Ambiental degradation, socio-environmental actions.Abstract
The great exploitation of natural resources is closely related to urbanization and environmental degradation, also resulting in a distancing of people from natural environments, which can be understood through environmental perception. . Thus, the objective of the study was to analyze the environmental perception of the inhabitants of the Paraíso stream microbasin, located in the city of São Carlos-SP, in order to identify their relationships with urban streams and natural spaces, in order to propose social and environmental guidelines based on existing environmental problems. For this, interviews were conducted through random sampling, using standardization and data analysis based on the Collective Subject Discourse. Thirty people were interviewed, among which only three were able to explain the meaning of a hydrographic basin and none of them could say in which basin it was located. Only one person said he did not like nature, 28 attributed only utilitarian functions to a stream and 22 people pointed out the existence of solid waste in natural urban areas adjacent to the water body. Regarding what people want, activities in the environments surrounding the stream were identified, such as walking, playing sports, contemplating, picking fruit and planting gardens. Therefore, guidelines were proposed for leisure (revitalization of the health trail), environmental management (tree planting, cleaning effort and structuring of a vegetable garden/garden) and environmental education (selective collection, events, dissemination). In general, it can be concluded that it is necessary to have initiatives and actions of communication and environmental awareness, in addition to the viability of places and activities that promote the valorization of the urban stream and the adjacent environment.
References
ANDRADE, D. C.; ROMEIRO, A. R. Degradação ambiental e teoria econômica: algumas reflexões sobre uma “economia dos ecossistemas”. Economia, v. 12, n. 1, 2011.
AUDINO, V. Elaboração de um instrumento sobre a percepção ambiental da população urbana para a sustentabilidade de cidades. 2017. Dissertação (Mestrado em Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental) - Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental da Universidade Federal de Ouro Preto, Minas Gerais.
BACCI, D. C.; PATACA, E. M. Educação para a Água. Estudos avançados, v. 22, n. 63, p. 211-226, 2008.
BRASIL. Lei n. 9795 - 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 1999.
DICTORO, V. P.; HANAI, F. Y. Simbolismos da água: valores, saberes e tradições dos moradores de pirapora-mg nas margens do rio São Francisco. Revista gestão e sustentabilidade ambiental, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 487 - 503, 2017.
DORNELES, A. C. B.; FLORES, A. A ocupação e o Homem: uma análise biocêntrica e antropocêntrica do meio ambiente. Revista eletrônica de ciências sociais aplicadas, Garibaldi, v. 1, n. 1, p. 1 – 17, 2009.
JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, 2003.
LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M. C. O sujeito coletivo que fala. Interface, v. 10, n. 20, p. 517 – 524, 2006.
LIMA, V.; AMORIM, M. C. C. T. A Importância das Áreas Verdes para a Qualidade Ambiental das Cidades. Revista Formação, n. 13, p. 139 - 165, 2006.
MELAZO, G. C. Percepção ambiental e educação ambiental: uma reflexão sobre as relações interpessoais e ambientais no espaço urbano. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 4, n. 6, p. 45-51, 2005.
MINAYO, M. C S. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 7, p. 1-12, 2017.
NEIMAN, Z. A educação ambiental através do contato dirigido com a natureza. 2007. Tese (Doutorado em Psicologia) - Curso de Pós-Graduação, Universidade de São Paulo.
NEIMAN, Z; RABINOVICH, A. A Educação Ambiental através do Ecoturismo: o diferencial das atividades de contato dirigido com a natureza. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 3, n. 2 – pp. 77-101, 2008
PALMA, I. R. Análise da percepção ambiental como instrumento ao planejamento da educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.
Downloads
Published
Versions
- 2021-06-24 (2)
- 2021-06-24 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Engenharia Urbana em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.